DOA + BERUSAHA = KEJAYAAN



Kejayaan itu tidak datang kalau kita tak berusaha. Namun, jangan lupa pada yang 'itu' Yang itu itu lah. Ya, ibadat dan doa kepada Allah atau kepada mereka yang bukan Islam, Tuhan. Jangan asyik belajar sampai lupa melakukan ibadat yang wajib mahupun memperbanyak ibadat yang sunat. Sekuat mana pun usaha seseorang, kita takkan berjaya tanpa keberkatan Allah. InsyaAllah.


Bagaimana pula, mereka yang banyak berdoa tapi tanpa usaha ? Banyak yang bersependapat, doa tanpa usaha , hanya sia-sia.Ya, kita minta pada Allah macam-macam. Hendak lulus ujian, hendak menang dalam pertandingan, hendak kahwin dengan orang yang baik, hendak jadi orang yang soleh, hendak bertaubat dari dosa, hendak kaya, hendak menewaskan Israel dan sebagainya. Tetapi kita tiada usaha. Maka adakah Allah akan pantas memakbulkannya ? Jangan lupa, keberkatan ibu bapa juga penting. Tanpa ibu bapa, siapalah kita ? Yedak.


Nasihat ini untuk saya mahupun rakan-rakan di luar sana. Semoga berjaya kepada semua 'mangsa' PMR mahupun SPM. Senyuman ibubapa dan kejayaan terletak di tangan kita sendiri.




Sebenarnya, nak post pendek je. Tiba-tiba berceramah pula aku kan? Hehe. Good luck semua!  4 october nie da PMR. Takut takut. korg akan mengembara ke dunia lain bersama buku-buku teks korg. lps PMR nnt .Kehkeh.  Peace (Y) Assalamualaikum.

Penat Menaip by Umi Cocomel x'P

No comments:

Post a Comment

:)